ادامه تحرکات مشکوک آمریکا درباره مزارع اشغالی شبعا

به گفته منابع دیپلماتیک سازمان ملل متحد، وزیر امور خارجه آمریکا از دبیرکل این سازمان خواسته است تا درباره مسئله مزارع اشغالی شبعا بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت و دیگر قطعنامه های مرتبط شتاب بیشتری به خرج دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این منابع در گفتگو با روزنامه الاخبار چاپ لبنان اعلام کردند : کاندولیزا رایس به بان کی مون چراغ سبز نشان داده است تا در گزارش آتی خود درباره اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت که در 26 ژوئن (ششم تیر) منتشر خواهد شد به طور واضح و صریح اعلام کند کشتزارهای شبعا متعلق به لبنان است.

به گفته این منابع، وزیر امور خارجه آمریکا از بان کی مون خواسته است که در اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزد.

در همین راستا روزنامه مذکور گزارش داد : حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در دیدار با ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هفته آتی برگزار می شود تلاش خواهد کرد وی را به هماهنگی با پیشنهادهای بازگرداندن کشتزارهای شبعا به لبنان قانع کند.

الاخبار به نقل از منابع آگاه مصری نوشت : مبارک در پی این اقدامات قصد دارد تا به یک پیروزی سیاسی منطقه ای برای حمایت از میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان و دولت فؤاد سنیوره دست یابد.

به گفته این منابع قاهره تحرکاتی را در راستای این موضوع در تل آویو و واشنگتن آغاز کرده است.

این منابع همچنین خاطرنشان کردند : مبارک با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره چگونگی حل این موضوع رایزنی کرده است.

بشار اسد به رئیس جمهوری مصر اطلاع داده است که شبعا متعلق به سوریه نیست و هیچگاه چنین درخواستی را مطرح نخواهد کرد.

این در حالی است که رئیس هیئت علمای جبل عامل لبنان اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره کشتزارهای اشغالی شبعا را نیرنگی خطرناک علیه مقاومت خواند و تصریح کرد : معامله شبعا با سلاح مقاومت هرگز پذیرفته نخواهد شد.

علامه شیخ عفیف النابلسی اظهار داشت : طرح کاندولیزا رایس درباره کشتزارهای شبعا با هدف جدی نشان دادن اسرائیل به عقب نشینی از این منطقه مطرح شده است، اما شاهدیم که این طرح نیرنگ و تلاشی پست برای حمله به مقاومت و ارتش لبنان به شمار می رود.

از سوی دیگر، کمیته رسیدگی به امور احزاب حامی مقاومت در لبنان در بیانیه ای تاکید کرد معامله و چانه زنی بر سر سلاح مقاومت هرگز امکان ندارد.

در بخش دیگر بیانیه گفته شده است : سلاح مقاومت در استراتژی دفاع ملی لبنان برای مقابله با تهدیدات اسرائیل ضروری است.

کاندولیزا رایس روز دوشنبه 27 خرداد به طور سرزده وارد بیروت شد و در دیدار با مقامهای لبنان مدعی شد : آمریکا معتقد است که زمان هم اکنون برای حل و فصل مسئله کشتزارهای شبعا مطابق قطعنامه 1701 شورای امنیت فرا رسیده است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد