تابو شکنی رئیس دولت نهم

سیاست > انتخابات  -  بازتاب‌های مناظره موسوی و احمدی نژاد در رسانه‌های بیگانه.

رضا دانشمندی

مناظره چهارشنبه شب دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شب بیستمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بازتاب فراوانی در رسانه‌ای بین‌المللی داشت. تقریباً تمامی رسانه‌ها این مناظره را در تاریخ انقلاب بی‌سابقه و بسیار صریح توصیف کردند. تمرکز بیشتر این رسانه‌ها بر سخنان موسوی بود؛ شاید به این علت که کمتر از صدا و سیما صدایی از او شنیده شده بود.

سایت اینترنتی «یونایتد پرس» در مطلبی با عنوان «احمدی‌نژاد در موضع نقد» نوشت: احمدی‌نژاد در مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حالت تدافعی قرار گرفت به گونه‌ای که برخی معتقدند او قانون اساسی را زیر پا گذاشته است. یونایتد پرس به نقل از پرس تی. وی. نوشت: احمدی‌نژاد حامیان موسوی یعنی محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را به باد انتقاد گرفت و گفت که دو رئیس‌جمهور پیشین در حال توطئه برای ساقط کردن او از قدرت هستند. احمدی‌نژاد همچنین زهرا رهنورد، همسر موسوی، را متهم به کسب مدرک دکترا به صورتی ناروا کرد.

یونایتدپرس به نقل از مصاحبه نعمت احمدی، وکیل و تحلیلگر سیاسی در تهران، با پرس تی. وی نوشت که اظهارات احمدی‌نژاد در تناقض آشکار با قانون اساسی است که خواهان تشکیل دادگاه پیش از متهم کردن افراد است. تمامی کسانی که نامشان برده شد می‌توانند علیه او اقامه دعوا کنند.

پایگاه اینترنتی «تایـم» در مطلبی با عنوان «مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران: آیا حملات احمدی‌نژاد نتیجه عکس خواهد داد؟» نوشت رأی دهندگان ایرانی از بحثی داغ که برای نخستین بار برگزار می‌شد استقبال کردند، رویارویی نهایی چهارشنبه، میان رئیس‌جمهور فعلی و موسوی، آشفته بازاری بود که انتظارات را افزایش داد و فصل جدید و دشوارتری را برای برنامه‌های سیاسی رقم خواهد زد.

تایم پس از ذکر اظهارات موسوی در مورد دو گونه مدیریت، مدعی شد که آن حمله احمدی‌نژاد را برانگیخت تا با متهم کردن و نام بردن از مقامات بلند پایه‌ای که به ادعای او قدرت را برای ثروت اندوزی به‌کار برده اند، «تابو» شکنی کند. تایم به انتقادات موسوی در مورد طرح موضوع هولوکاست و نامه‌نگاری‌های احمدی‌نژاد با اوباما اشاره کرده و پاسخ احمدی‌نژاد در مورد امنیت ملی را آورده است. تایم در پایان به حضور طرفداران هر دو کاندیدا در خیابان‌ها اشاره می‌کند و نظرات برخی از آنها را بازگو کرده است. یکی از طرفداران احمدی‌نژاد می‌گوید که آنچه او انجام داده کار درستی بود که رئیس‌جمهور نام‌هایی را ذکر کرد. مردم تصور می‌کنند موسوی، همان آدم دوران جنگ است، اما آنها باید بدانند که چه کسی پشت اوست. یکی از حامیان مأیوس موسوی نیز گفت: معلوم بود احمدی‌نژاد در پی چیست. او می‌خواست تنفر مردم از سیاستمداران فاسد را به سمت موسوی هدایت کند، گرچه احمدی‌نژاد می‌داند که شخص موسوی آلوده نیست.

یکی از حامیان محجبه موسوی گفته است احمدی‌نژاد ترفند زشتی به‌کار برد. او موسوی را در اردوی هاشمی قرار داد. برای نخستین بار بود که فردی در تلویزیون ملی نام هاشمی را لکه دار کرد، این امر طرفداران بیشتری برای احمدی‌نژاد فراهم می‌آورد. تأثیر مناظره بر طرفداران هر دو کاندیدا متفاوت بوده است. برای نمونه برخی از طرفداران موسوی، احمدی‌نژاد را به زیر پا گذاشتن قواعد بازی متهم کرده‌اند. حمله احمدی‌نژاد به همسر موسوی، حداقل یکی از طرفداران احمدی‌نژاد را از او گریزان کرد. یک دانشجو گفته است برای رئیس‌جمهور خیلی زشت بود که انگشت اتهام را به سوی همسر موسوی دراز کند. من پشتیبان او بودم، اما چهره‌ای که او از خود نشان داد واقعاً نظرم را تغییر داد و من به موسوی رأی خواهم داد. محمد علی ابطحی شاخص‌ترین فردی است که تایم نظر او را درباره مناظره منتشر کرده است. او به تایم گفته است احمدی‌نژاد خود را در پوشش مبارزی ضد فساد مخفی کرد تا از بار مسئولیت فرار کند. گرچه او تمامی امکانات کشور را در اختیار داشته است، هدفش این بود که خود را به عنوان ستمدیده نشان دهد که تا حدودی هم موفق شد. او نشان داد که برای بدست آوردن چند رأی بیشتر، حاضر است مشروعیت کل نظام را زیر سؤال برد. «گاردین» در مطلبی با تیتر «رهبر ایران احمدی‌نژاد را به خاطر ادعای فساد [در مورد برخی افراد] مورد عتاب قرار داد»، مخاطب سخنان رهبر انقلاب، در سخنرانی بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، را احمدی‌نژاد دانسته است. گاردین نوشت: رئیس‌جمهور ایران پس از مناظره تلویزیونی داغ با رقیب خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و با واکنش‌های نادری از سوی برخی مقامات قدرتمند ایران مواجه شده است.

این سایت اینترنتی به استناد برخی نظرسنجی‌ها، مدعی شد که در این مناظره احمدی‌نژاد کوشید تا موسوی را با دولت‌های پیشین خاتمی و رفسنجانی مرتبط سازد، که از نظر او مرتکب فساد گسترده‌ای شده‌اند. گاردین «قابل ملاحظه‌ترین بخش این رویارویی تلخ» را زمانی دانسته که احمدی‌نژاد پوشه‌ای را در مورد زهرا رهنورد، همسر موسوی، بلند می‌کند و پیشینه تحصیلی او را زیر سؤال می‌برد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان «رقیب: احمدی‌نژاد ایران را به سوی دیکتاتوری می‌برد» مناظره انتخاباتی موسوی و احمدی‌نژاد را پر سر و صدا، بی‌نظیر و بی‌سابقه توصیف کرد. این خبرگزاری نوشت که دو نامزد انتقاداتی را مستقیم و روشن با یکدیگر رد و بدل کردند که در فضای سیاسی ایران شنیده نشده است. آسوشیتد پرس پس از نقل قسمت‌هایی از مناظره، به تحلیل این واقعه پرداخته و به نقل از سعید لیلاز نوشته است که این مناظره ایران را بیش از پیش چند قطبی خواهد کرد. «شیوه احمدی‌نژاد مانند شخصی است که در حال غرق شدن در باتلاق است و برای نجات خود به هر چیزی متوسل می‌شود». خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «رقیب احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی به او حمله کرد» نوشت: موسوی، نخست‌وزیر پیشین، احمدی‌نژاد را به تضعیف شأن جمهوری اسلامی طی چهار سال اخیر متهم کرد و در ادامه، به ذکر گفته‌های دو نامزد پرداخته است.

سایت اینترنتی «واشنگتن پست» نوشت احمدی‌نژاد و رقیب اصلی‌اش موسوی مناظره فوق العاده بی‌پرده‌ای را برگزار کردند که اختلاف‌های عمیقی را میان رهبران ایران برملا کرد و نظرات کاملاً مخالف رأی دهندگان را نشان داد. این سایت نوشت که طی 90 دقیقه مناظره، که به صورت زنده پخش می‌شد، نامزدها آشکارا موضوعات را به نحوی کاویدند که هرگز در جمهوری اسلامی دیده نشده بود، و از جمله آنها به سیاست خارجی و فساد پرداختند. بعلاوه، احمدی‌نژاد مدارک علمی همسر موسوی را زیر سؤال برد. واشنگتن پست دو نامزدهای حاضر در مناظره را نمایندگان دو دسته در نظام حکومتی دانسته است. در این مناظره، احمدی‌نژاد، که کت و شلواری بژ به تن داشت و انبوهی از کاغذ‌ها او را احاطه کرده بود، رقیبش را آلت دست نخبه سیاسی ایران توصیف کرد. موسوی نیز سیاست‌های داخلی و بین‌المللی احمدی‌نژاد را برای آینده ایران خطرناک دانسته است.

رئیس‌جمهور [احمدی‌نژاد] با برچسب فساد زدن به اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش، تابویی را در سیاست ایران شکست. بسیاری در ایران می‌گویند خانواده رفسنجانی ثروت هنگفتی را از انقلاب سال 1357 به‌دست آورده‌اند، اتهامی که رفسنجانی آن را رد کرده است، اما چنین اتهامی توسط سیاستمداران ایرانی در تلویزیون دولتی ایران مطرح نشده بود.

واشنگتن پست در ادامه مدعی شده که پس از مناظره تلویزیونی، برخی خبرگزاری‌های ایران از انتشار بخش‌هایی از مناظره که احمدی‌نژاد مستقیماً رفسنجانی و برخی از سیاستمداران متنفذ دیگر را متهم کرده بود، خودداری کردند.

خبرگزاری رویترز نیز این مناظره را در تاریخ انقلاب اسلامی از 1357 بی‌مانند توصیف کرد و در مطلبی با تیتر «نامزد ریاست جمهوری ایران می‌گوید احمدی‌نژاد ایرانیان را سرافکنده کرده است» نوشت موسوی کاندیدای میانه رو در انتخابات ایران، احمدی‌نژاد را متهم کرد که با اتخاذ تندروی در سیاست خارجی ایران، موجب تحقیر ایران شده است. این خبرگزاری هیچ اشاره‌ای به پاسخ‌ها و اظهارات احمدی‌نژاد نکرده است.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی با عنوان «مشاجره رئیس‌جمهور ایران و رقیب او در مناظره» نوشت هر دو نامزد در مناظره‌ای رو در رو یکدیگر را به افراط گری و مسامحه در مورد منافع کشور متهم کردند و در ادامه به ذکر بخش‌هایی از سخنان هر دو نامزد در مناظره پرداخته است. صدای آمریکا بلافاصله پس از این مناظره، یعنی در نخستین دقایق بامداد روز پنج شنبه با مهمانان دائمی چهارشنبه شب‌ خود به تحلیل مناظره پرداخت.

سازگارا در این برنامه مدعی شد که احمدی‌نژاد همچنان از تاکتیک چهار سال قبل خود استفاده می‌کند و چون در دوره قبل با حمله به هاشمی نتیجه گرفت این دور هم بر همان مدار حرکت می‌کند با این امید که مجدداً نتیجه چهار سال قبل تکرار شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
sheeva شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 07:14 ق.ظ

خودتون قضاوت کنید ببینید آیا می‌خواهید چهار ساله آینده مملکتمون مثل چهار ساله گزشته باشد. آمار واقعیت‌ها را نشان میدهد .اگر ما ملت ایران در انتخاب نامزدها دستی‌ نداشتیم اقلا در انتخاب یکی‌ از اینها برای ریاست جمهوری میتونیم دست داشته باشیم البته اگر انتخابات را مثل تمام دزدیهای دیگرشون غارت نبرند. هر چیزی یک حدی دارد. باز هم میگم ، برای آینده رای بدهید ، برای آزادی واقعی‌ رای بدهید، برای نجات از بد بختیها رای بدهید برای یکی‌ رای بدهیم که عقلش سالم باشه مسلمان دیوانه ممکن است از شیطان بهتر باشد ولی‌ چه منفعتی برای مسلما نان دیگر خواهد داشت تنها مسلمان بودند دلیل بر توانایی‌ مدیریت کشور نمی‌شود. اینهمه تو کشور خودمون دردسر و بدبختی داریم این آقا غصهٔ حماس،حزب الله و طالبان را میخوره و مال مملکت را خرج اینها می‌کند. خدا من را ببخشد اگر بد حرف زدم ولی‌ خدا از کسی‌ که دلش برای مملکت خودش نمیسوزه بیشتر نمیبخشد. با احترام به هموطنان عزیزم لطفا این لینکها را نگاه کنید. ایمیل من در اختیارتان هست.

http://www.amar-iran.com
http://www.mojaakhar.com

shanaz ghalibaf سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:52 ب.ظ

سلام به برادران بسیجیم. نظام سالهاست میلیاردها دلار خرج فتنه و شورش در بحرین، سعودی ، یمن، افغانستان و غیره می‌کند. این همه خرج نه تنها دولت آنها را عوض نکرد بلکه ملت خودمان را به فلاکت انداخت. بخاطر این بدبختیها، نظام مجبور شده با کشورهای دیگر کنار بیاید. چیزی که مشخص است این است که این دنیا نه کاملا شیعه، نه کاملا سنی و نه کاملا و تماماً مسیحی‌ یا غیره خواهد شد. با وعده دادن به آمدن امام زمان دیگر مردم را نمی‌شود خر کرد. همچنین قران مجید می‌فرماید، لکم دینکم ولی یدین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد