برای نخستین بار جهش صادراتی در دولت نهم رخ داد

‌"سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید داخلی، همواره با افزایش تعرفه نشان داده شده و کاهش تعرفه‌ای فصلی بوده که در طول سال تعرفه محصولات کشاورزی ثابت و بالاست تا با اعمال افزایش هزینه واردات، از تولید داخلی حمایت شود."

به گزارش شبکه ایران، وزیر بازرگانی ضمن این مطلب می‌گوید: برای نخستین‌بار کشور توانسته از اهداف برنامه پنجم توسعه پیشی گرفته و به رکوردهای بالایی دست یابد به طوری که نخستین بار جهش صادراتی در دولت نهم رخ داد.
به گفته "مسعود میرکاظمی" ‌‌کل صادرات غیرنفتی در برنامه چهارم با احتساب میعانات گازی معادل 72 میلیارد دلار و بدون احتساب میعانات گازی معادل 5/57 میلیارد دلار است. این درحالی است که مجموع صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در طول سال‌های 1358تا 1383 معادل 5/64 میلیارد دلار و در طول برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه بدون احتساب میعانات گازی 53 میلیارد دلار است.

میرکاظمی معتقد است:‌ عملکرد تجارت خارجی دولت نهم تا پایان سال 87 یعنی در 48 ماهه برنامه چهارم ‌44درصد بیش از اهداف تعیین شده آن است به نحوی که تاکنون و با توجه به همه مشکلات و محدودیت های اعمال شده، ‌دولت توانسته علاوه بر تحقق تمام اهداف تعریف شده در برنامه چهارم توسعه در موضوع صادرات غیرنفتی عملکردی فراتر از آن داشته باشد.


‌صادرات غیرنفتی در برنامه نخست توسعه 8/17 میلیارد دلار، در برنامه دوم 4/26 میلیارد دلار و در برنامه سوم 2/28 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود که به ترتیب 66، ‌58 و 92درصد آن محقق شد. این درحالی است که اهداف برنامه چهارم 8/52 میلیارد دلار است که در چهار سال نخست برنامه بیش از آن به تحقق رسیده است.

در طول سال‌های 1384 تا 87 ‌یک میلیون و 171 هزار و 300 تن سیب و مرکبات صادر شد، اما 551 هزار تن از این دو میوه وارد کشور شده است.

به گفته وزیر بازرگانی، ‌برخلاف جوسازی غیرمنصفانه بر واردات میوه، آمارها نشان می‌دهد که دولت علاوه بر تامین نیاز مردم در مقاطعی که بازار با افزایش تقاضا مواجه می‌شود در حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات میوه و مرکبات موفق عمل کرده است و تعرفه سایر مصوبه‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش هم روبرو بوده است. 

با توجه به این رویکرد، میرکاظمی تاکید دارد که ‌باید فضای رقابتی در کشور جایگزین فضای انحصاری شود تا فرصت‌های برابر برای همه فراهم شود.

براساس اعلام وزارت بازرگانی، ‌متوسط نرخ تعرفه در دولت قبل برای کالاهای وارداتی معادل 23 درصد بوده که در دولت نهم و در جهت حمایت از تولید داخلی به متوسط ‌ 23 درصد افزایش یافته است.

در واقع ‌سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید داخلی، همواره با افزایش تعرفه نشان داده شده و اگر کاهش تعرفه‌ای اتفاق افتاده، فصلی بوده و در طول سال تعرفه محصولات کشاورزی ثابت و بالاست تا با اعمال افزایش هزینه واردات، از تولید داخلی حمایت شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که سهم کالاهای مصرفی در واردات بسیار ناچیز و اندک است. همچنین ‌سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای درسال گذشته در مجموع 89 درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهد.

پایان مطلب//

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد