این بار کدام «چهره»؟

سیاست > چهره ها  - خوش چهره، تئوریسین اقتصادی احمدی‌نژاد در انتخابات گذشته، در همان ماه‌های اول کار دولت، به صف منتقدان پیوست.

محمد‌رضا رجبی شکیب


۴سال گذشته، یک دوره منحصر به فرد است؛ حداقل به این دلیل که پس از انقلاب، در هیچ دوره‌ای تا این حد «تغییر مواضع» در فضای سیاسی کشور دیده نشده بود. فهرست چهره‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی که 4سال قبل در تیم احمدی‌نژاد توپ می‌زدند و امروز منتقد و مخالف دوآتشه او هستند، فهرستی بی‌انتهاست. چه‌، بسیاری هستند که «مصلحت» نمی‌بینند مخالفتشان با رئیس دولت نهم را آشکار کنند و ابراز مخالفت را گذاشته‌اند برای 22خرداد، پای صندوق رأی. این عده اما جدا از منتقدان جسورتری هستند که ابایی از ابراز مخالفت علنی با احمدی‌نژاد ندارند، هرچند 4 سال قبل، زیر علم او سینه می‌زدند. بهترین نمونه این گروه، محمد خوش‌چهره است. خوش چهره، تئوریسین اقتصادی احمدی‌نژاد در انتخابات گذشته، کسی که مناظره او با محمدباقر نوبخت، در دور دوم انتخابات 4 سال قبل، زبانزد خاص و عام شد، کسی که حتی نامش برای تصدی وزارت نفت، وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان تربیت بدنی دولت نهم نیز مطرح بود، در همان ماه‌های اول کار دولت، به صف منتقدان پیوست.

 او دلیل تغییر موضع خود را «اعمال سلایق شخصی و غیر‌کارشناسانه» عنوان کرد و تا آنجا پیش رفت که حالا مناظره اخیر احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی را «مناظره اخلاق و بداخلاقی» نامیده و حمایتش از میرحسین موسوی، جدی‌ترین رقیب احمدی‌نژاد را اینگونه ابراز کرده است: «در این مناظره، بازنده اصلی بداخلاقی و بی‌تقوایی، و اخلاق و تقوا پیروز مطلق بود.»

از استاد اقتصاد دانشگاه تهران، به عنوان‌ نامزد سوم اصولگرایان در انتخابات یاد می‌شد، اما سرانجام خوش‌چهره نیامد تا فهرست نامزدهای اصولگرا با احمدی‌نژاد و محسن رضایی بسته شود. نماینده تهران در مجلس هفتم که با تشکیل فراکسیون «اصولگرایان مستقل»، راهش را از بقیه جدا کرده بود، حتی در فهرست ائتلاف اصولگرایان برای مجلس هشتم هم حضور نداشت و می‌شد پیش‌بینی کرد که در جلب حمایت برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری هم موفق نخواهد بود. 4سال قبل، خوش‌چهره، پس از یک سابقه همکاری 90روزه در شهرداری تهران به عنوان مشاور عالی احمدی‌نژاد، 90 دقیقه روبه‌روی نوبخت نشست و از احمدی‌نژاد دفاع کرد. با این‌حال پس از آغاز کار دولت نهم، 90 روز هم حامی احمدی‌نژاد نماند. اگر میرحسین موسوی این بار پیروز انتخابات باشد، حمایت خوش‌چهره از او چقدر دوام خواهد آورد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد