ارسطو و ابن سینا


نویسنده: حسین لطیفی

پژوهش و بررسى چگونگى سیر فلسفه و علوم، در تمدن اسلام نشان مى دهد که از دیرباز، حکمت یونانى دانشمندان اسلامى را به سوى خود کشانده و سبب پیدایش آراء و مکتبهاى گوناگون گردیده است. بازتاب اندیشه هاى خردمندان یونان از تمامى زوایا و رویه هاى تاریخ گذشته است و با گذر از دوره اى به دوره دیگر، روح و روان هر جوینده علم و حکمت را به جنبش واداشته و ذهن او را آماده نوآورى و آفرینندگى کرده است.


در چشم انداز گسترده علم و حکمت، نام بلند و پرآوازه ارسطو، حکیم نامى یونان، به همراه آثار گرانقدر او، قلّه بلندى را مى ماند که توانسته است در طول هزاران سال گذشته با جارى ساختن جویبار اندیشه و حکمت، این دشت بیکران را سیراب کند.
بعد از ترجمه کتابها و رساله هاى ارسطو، در جهان اسلام، کم تر کتاب و نگارشى در قلمرو فلسفه پدید آمده است که در تولد و شکل گیرى خود، از اثرپذیرى مستقیم و غیر مستقیم آنها بر کنار مانده باشد. به همین دلیل است که به هنگام مطالعه متنهاى فلسفى هر فیلسوفى، همواره اثرگذارى جاودانه آثار و اندیشه ارسطو در خور حس است.
در این نوشتار، نویسنده سعی کرده است تا ضمن بررسی تاثیرات ارسو بر اندیشه ابن سینا موارد اختلاف این دو فیلسوف بزرگ یونان و ایران را در سه شاخه طبیعیات، علم النفس و الهیات مورد توجه قرار دهد.
فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

● مقدمه
1. نهضت ترجمه
2. چگونگى راهیابى آثار ارسطو به جهان اسلام
3. چگونگى پذیرش آراى ارسطو

● طبیعیات
فن سماع طبیعى
حرکت و گونه هاى آن
زمان و مکان
ماده و صورت

● علم النفس
پیوند نفس و بدن
بقاى نفس
اقسام و مراتب نفس
علم نفس به خود
تعقّل معقولات
اتحاد عاقل و معقول

● الهیّات(مابعد الطبیعه)
خدا، واجب الوجود
علم واجب الوجود به کلیات و جزئیات
عالَم، قدیم حادث است
علّتهاى چهارگانه


دانلود کتاب:


لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد